Missa est. Msza święta w kościele św. Marka w Krakowie przed Vaticanum Secundum to płyta wydana w 2017 r. w ramach serii Muzyka Kościelna w Krakowie. Zawiera utwory wykonane przez pedagogów i uczniów Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej
w Krakowie. Z dołączonej książeczki dowiadujemy się, że całość zarejestrowanych nagrań jest próbą rekonstrukcji muzyki rozbrzmiewającej w rzymskokatolickich kościołach polskich przed Soborem Watykańskim II. Wiadomo, iż kapłan recytował wówczas po cichu niektóre teksty liturgiczne po łacinie, wierni zaś śpiewali w tym czasie pieśni.
Przemyślana struktura płyty umożliwia słuchaczom, którzy zechcą wysłuchać jej
w całości bez zmiany kolejności utworów, przeniesienie się niejako na przedsoborową liturgię, podczas której śpiewa kapłan, kantor, chór, schola i ogół wiernych. Część utworów wykonywana jest z akompaniamentem organów, które rozbrzmiewają również w kompozycjach czysto instrumentalnych, na przykład w preludium na wejście.
Trzeba podkreślić doskonałe przygotowanie wszystkich wykonawców. Utworzenie chóru z osób studiujących muzykę kościelną okazało się znakomitym sposobem na powstanie profesjonalnego zespołu o dużych możliwościach wykonawczych, chociażby w kształtowaniu dynamiki. Co zaś się tyczy utworów z udziałem organów, to trzeba podkreślić, że instrument w krakowskim kościele św. Marka na co dzień nie jest używany do celów koncertowych, jednak bardzo dobrze spełnił swoją rolę podczas nagrywania rzeczonej płyty. Nieprzypadkowy dobór pieśni, spośród których wiele jest do dziś śpiewanych w naszych kościołach, pozwala słuchaczom docenić te utwory, może nieraz zbyt łatwo uznawane za powszednie i nieco banalne, a w rzeczywistości niosące w sobie bogate dziedzictwo tradycji.
Płyta, będąca przedmiotem niniejszej recenzji, z całą pewnością zasługuje na zainteresowanie ze strony osób zajmujących się muzyką liturgiczną oraz zainteresowanych jej historią na terenie Polski. Również księża, organiści i dyrygenci chórów odnajdą na niej udźwiękowioną ilustrację posiadanej wiedzy z zakresu liturgiki.
Recenzję napisał:
Piotr Matoga
(UO, muzykologia, I rok)