To największe dzieło głównego ikonostasu Soboru Sofii Kijowskiej – wykonane w niezwykle pracochłonnej i kosztownej technice repuserskiej. Powstały one w latach 1747-1750, a w 1930 roku zostały zrabowane. Po odzyskaniu przez Ukrainę niezależności rozpoczęły się poszukiwania zabytku, a następnie środków na jego renowacje.
– Prace konserwatorskie toczyły się w latach 2006 – 2008 w krakowskiej pracowni, w 2018 roku, gdy patriarcha ekumeniczny, arcybiskup Konstantynopola Bartłomiej przyjechał do Kijowa by je poświęcić i to właśnie wtedy ponownie zyskały na znaczeniu – mówi Daniel Potocki, prezes Związku Szlachty Rzeczypospolitej. – To arcydzieło sztuki baroku XVIII wieku. Zostały zniszczone i rozszabrowane przez bolszewików w latach ’30. Tak naprawdę te wrota byłyby dziś historią, gdyby nie polscy konserwatorzy zabytków i gdyby nie człowiek, który to zapoczątkował – czyli Jan Stalony Dobrzański.
– To dzieło jest niezwykłą pracą , która pokazuje współpracę polską – ukraińską, bliskość duchową i kulturalną tych narodów. Pokazuje również znakomita współpracę konserwatorów polsko – ukraińskich.
– Zatrudniłem znakomitych fotografów, którzy każdy etap prac fotografowali. Mamy tysiące zdjęć z samego procesu konserwacji. Z tego można stworzyć wspaniałe wystawy, wydawnictwa i filmy. Oczekujcie, że te wystawy dotrą na zamek w Brzegu – dodaje Jan Stalony Dobrzański.
Brzeska konferencja naukowa na temat Srebrnych Wrót otworzyła wielką akcję promocyjną zarówno doskonałego dzieła polskich konserwatorów zabytków jak i strategicznego partnerstwa polsko-ukraińskiego w dziedzinie kultury.
Daniel Potocki, Jan Stalony Dobrzański:
Autor: Magda Giczewska – Pietrzak